La URV i Repsol impulsen clubs de ciència per a joves d’entorns socioeconòmics menys afavorits
Els estudiants d’entorns desafavorits compten amb menys probabilitats de progressar en carreres científico-tècniques, ja que tenen menys connexions familiars i comunitàries amb la ciència. El projecte IncluSTEAM, que ha arribat a la quarta edició, vol fer front a aquesta problemàtica i ja s’han iniciat accions relacionades amb el foment de la ciència, la tecnologia, l’enginyeria, les arts i les matemàtiques (STEAM) per a estudiants d’ESO de centres amb entorns socioeconòmics desafavorits més allunyats de la ciència i la tecnologia. Els tres centres que hi participen estan situats en comunitats amb població vulnerable. El projecte està coordinat per la divisió de divulgació de la ciència a les escoles juntament amb el grup de recerca Impacte Social i Educació de la URV i ha rebut el finançament de Repsol.
Els objectius del projecte se centren a promoure els coneixements, les competències i les vocacions STEAM a col·lectius tradicionalment allunyats d’aquest àmbit, afavorir la igualtat d’oportunitats i la integració social, contribuir a la reducció de l’abandonament escolar i desenvolupar competències transversals de treball en equip, col·laboració, foment de la creativitat i esperit crític. Durant les accions s’avalua l'impacte del projecte sobre les vocacions científiques futures.
Els destinataris de la iniciativa són 60 joves estudiants de 1r i 2n curs de l’ESO d’una escola/institut comunitat d'aprenentatge i dos Instituts d'Educació Secundària de la demarcació de Tarragona que es caracteritzen per estar ubicats en barris amb famílies de renda baixa, amb elevada immigració i diversitat cultural.
El projecte, que compta amb el finançament de REPSOL, el coordina la divisió de divulgació de la ciència a les escoles i l’avaluació la realitza la investigadora Maite Novo, del grup de recerca Impacte Social i Educació de la URV. S’ha implementat un programa extralectiu en format de "Club de Ciència", amb una durada de 8 sessions que s’imparteixen entre els mesos de gener a maig. Aquest tipus de clubs es basen a oferir experiències del món real on s’aborden les matèries STEAM amb diferents aproximacions metodològiques, en aquest cas combinant la metodologia d'aprenentatge basat en la indagació i el procés de disseny en enginyeria. El més important és que es generen en un entorn atractiu i permeten a tots els participants explorar les matèries STEAM de forma imaginativa i creativa. La creativitat, el treball en equip i la consecució d’un objectiu comú són les característiques clau d’aquest tipus d’iniciatives.
Aquesta iniciativa se suma als diferents projectes impulsats pel grup de recerca Impacte Social i Educació que s'han desenvolupat per a apropar la ciència i incrementar el capital científic de joves i adolescents en risc d'exclusió social.